Na enkele jaren van afwezigheid keert de Portugese Grand Prix terug op de Formule 1-kalender! De sport maakte een tweejarige deal bekend, waarbij geracet zal worden over het geweldige Autódromo Internacional do Algarve. Waarom mogen F1-fans én rijders zo blij zijn met deze ‘nieuwe’ aanwinst op de kalender?
De aankondiging van de Portugese GP werd met veel enthousiasme ontvangen in de paddock. In een tijd waarin de Formule 1 steeds vaker kiest voor een kunstmatig stratencircuit op een glamoureuze locatie, voelt Portimão als een circuit voor de puristen. Terwijl fans al snel dit circuit omarmden, spraken ook coureurs zich eerder vaak lovend uit over het circuit in de Algarve.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Like a rollercoaster”
Het Autódromo Internacional do Algarve werd geopend in 2008 en staat bekend als een van de meest spectaculaire banen van Europa. Met zijn drastische hoogteverschillen, blinde bochten en snelle secties wordt het circuit vaak treffend vergeleken met een achtbaan. Het circuit laat duidelijk zien dat het altijd een goed idee is om het asfalt neer te leggen in het natuurlijke landschap, zodat er een unieke variatie in hoogte, camber en bochtprofielen ontstaat. Technische secties worden afgewisseld met listige rempunten en snelle doordraaiers. En dat terwijl het asfalt letterlijk op en neer gaat. Eigenlijk doen tv-beelden weinig recht aan de enorme bulten waar rijders tegenop kijken. Lando Norris vatte het tijdens de race treffend samen met dit humoristische bericht op de boordradio: “I’m moving up and down, side to side, like a rollercoaster!”
Foto: Red Bull Content Pool
Er kan ook zeker worden ingehaald op Portimão: het lange rechte stuk bij start/finish en het kortere rechte stuk richting bocht 5 bieden uitstekende inhaalmogelijkheden. In het unieke decor van de prachtige heuvels in de Algarve (die af en toe ook voor veranderlijke omstandigheden kunnen zorgen) ligt dus een ware parel verscholen.
Liefde voor de sport
Portugal als gastland voor een F1-race is niet nieuw. Al in 1958 werd er een Grand Prix verreden in Porto, op een stratenbaan genaamd Boavista. Het circuit was zoals de meeste in die tijd: gevaarlijk, rauw en hobbelig. Nadat er in 1959 eenmalig geracet werd in Lissabon keerde de sport nog een laatste keer terug naar Porto.
Na jaren van afwezigheid keerde de Grand Prix van Portugal in 1984 terug op de kalender. Ditmaal werd er tot en met 1996 gereden op Estoril. Het circuit stond bekend om wisselende (weers)omstandigheden en chaotische races. Daar profiteerde onder andere Ayrton Senna van, die er in 1985 zijn eerste overwinning behaalde in de stromende regen. Deze races in Portugal maakten duidelijk dat het land ondanks de kleine autosporthistorie een geweldige liefde voor autosport had.
Van die liefde maakte de Formule 1 handig gebruik in de COVID-19-pandemie. In een tijd waarin veel circuits hun races moesten afzeggen bood Portimão een plek. Een plek voor spannende races met strategische en sportieve gevechten. Lewis Hamilton won beide races, maar er was genoeg spektakel te zien op de rollercoaster in de Algarve.
Foto: Pirelli
Welcome back
Met de terugkeer van de GP van Portugal wordt de Formule 1 verrijkt met een circuit dat perfect past bij de sportieve kern van de sport – hetgeen waar het écht om draait. Geen kunstmatige glamour of halfbakken stratencircuits, maar puur racen op échte circuits. Voor fans betekent het races met actie, voor coureurs een circuit dat beloont wie daadwerkelijk het verschil kan maken.
De sport zet een stap in de goede richting met de terugkeer van Portimão. Of andere echte racerscircuits, zoals Sepang, Hockenheim, Kyalami of Istanbul Park ooit gaan terugkomen is nog maar de vraag, maar de koningsklasse laat in ieder geval zien dat de prioriteit nog steeds bij de sportieve meerwaarde van een circuit moet blijven. Als het aan veel liefhebbers ligt, blijft Portimão niet slechts een tijdelijke gast, maar groeit het uit tot een vaste waarde op de kalender. Eén ding is zeker: de Portugese Grand Prix is meer dan welkom terug.
Lees ook: Max Verstappen wisselt startnummer voor seizoen 2026
Lees ook: Formule 1 onthult nieuwe beelden van de F1-auto's voor 2026
Lees ook: Helmut Marko geniet van vertrek bij Red Bull Racing: "De druk is weg"






